Novinky Zepter pomáhá Dobré zkušenosti Akce

ArtZept 2012: český design opět slaví úspěch v mezinárodní soutěži

01.12.2012

Koncem listopadu byly v Monte Carlu vyhlášeny výsledky designérské soutěže ArtZept 2012, která nabízí mladým designérům neopakovatelnou možnost upozornit na svou tvorbu v mezinárodní konkurenci. Kromě tématu „COOKING POT FOR ALL TIMES” („NÁDOBA NA VAŘENÍ NA CELÝ ŽIVOT“) byl letošní, už devátý, ročník výjimečný také tím, že se na prvním místě opět umístil mladý český designér. Jako nejlepší exponát, který získal hlavní cenu 10 000 €, vyhlásila odborná porota ve složení Bořek Šípek, Gordana Biba Markovic, Carlo Magnoli a Kosta Krsmanović multifunkční nádobu ve tvaru vejce od Petra Siedlaczka z Prahy.

Všechny soutěžní exponáty přihlášené do devátého ročníku soutěže ArtZept musely být zcela novými, originálními výtvory, které budou funkční a zároveň esteticky provedené a budou vhodné pro přípravu pokrmů ve velkém. Návrhy výtvorů musely být vytvořeny jako 3D digitální modely v CAD/CAM nebo CAID a zaslány pořadateli v tištěné i digitální verzi provedené ve formě fotografií s vysokým rozlišením.

1. místo - 10 000 €, Petr Siedlaczek, Česká republika

2. místo – 4 000 € ve výrobcích Zepter, Daniela Ciampoli, Marco Marseglia, Stefano Visconti – Itálie

3. místo – 3 000 € ve výrobcích Zepter,  Jelena Milutinović - Srbsko

Petr Siedlaczek: V designu jsem se našel

Co Vás přivedlo k designu?
Už od dětství se u mě projevovalo určité výtvarné nadání, tehdy jsem se hodně věnoval malování. Design přišel až později, když jsem jako ještě žák základní školy navštívil při dni otevřených dveří Střední uměleckou školu v Ostravě. Tehdy mě otec tak nějak navedl k tomu, že design by mohl být perspektivnější a lukrativnější obor než malování. Dnes si nejsem tak úplně jistý, že by měl pravdu (smích…). Ale především mě podstatně více začala zajímat prostorová stylizace.

Je ale pravda, že dnes mi design, respektive práce s prostorem, připadá mnohem zajímavější než malování. V designu jsem se našel. Po střední škole jsem vystudoval Fakultu umění a architektury v Liberci, obor Environmental design, kde se hodně prolíná design s architekturou. Ve zkratce řečeno, nyní se živím jak prostorem, tak tvorbou objektů.

Hodně mě baví průmyslový design, na kterém je zajímavá spolupráce s klientem, jemuž se v podstatě snažíte „ušít“ výrobek na míru podle jeho požadavků. Je to týmová práce. Vzniká dialog mezi zadavatelem a designérem, na jehož základě se staví koncepce a marketing produktu, nezbytná je také ekonomika celého projektu, logistika spojená s balením, přepravou atd. a dnes i ekologie, toto vše výrazně ovlivňuje celý proces. Oproti tomu ve vlastní tvorbě – zejména při práci se sklem – mám více tvůrčí svobody, vytvářím si vlastní témata. Rozhodování tedy leží jen na mně, což je ale náročné. Obě tyto tvůrčí polohy mě baví, cítím potřebu je střídat a nevěnovat se výhradně jen jedné.

V architektuře jsem hodně strohý až minimalistický. Snažím se prostor čistit – odprošťovat  od nepatřičných motivů, definovat nejvhodnější žánr vzhledem ke kontextu nemovitosti, uzdravovat jej,  tak aby klientovi nabídl současný komfortní způsob života. Je to spíše služba. Úplně opačný přístup ale používám při tvorbě vlastních objektů, kde jsem více dekorativní a více apeluji na svůj charakteristický výraz. Pracuji se svými tématy, tedy sám rozhoduji o existenci daných předmětů, což považuji za velkou zodpovědnost. Někomu by se mohl zdát tento přístup trochu schizofrenní. Možná s přibývajícím věkem přestanou být obě polohy tak vyhraněné a někde se protnou.

Jak jste se dozvěděl o soutěži Artzept?
Soutěž Artzept je mezi studenty uměleckých škol velmi dobře známá, a proto se jí pravidelně zúčastňuje hodně mladých českých umělců. Ke mně osobně se od roku 2009, kdy jsem získal za návrh čajové konvice (soutěžní téma znělo „Tea for two“ – pozn. red.) čestné uznání poroty, vždy téma soutěže dostalo. Celkem jsem se tedy Artzeptu zúčastnil dvakrát. Do devátého ročníku jsem se přihlásil proto, že jsem si chtěl dokázat, že by můj nápad mohl vyhrát.

Mohl byste nám popsat, jak vznikl nápad na váš vítězný exponát a čím jste se inspiroval?
Musím přiznat, že letos mi jednoduše sedlo zadání, a proto nápad na soutěžní exponát vznikl docela rychle. Šlo to v podstatě samo, nikdy jsem neuvažoval o jiném návrhu. Spíš jsem si říkal, že to samé co mě asi napadne více lidí, protože jsem si myslel, že moje řešení je tak trochu klišé. Naštěstí jsem se mýlil. Poněkud delší čas mi zabralo vytvoření systému skládání jednotlivých dílů na sebe tak, aby do sebe komponenty dobře zapadaly aniž by byla omezena jejich funkčnost a zároveň, aby výsledný tvar měl dokonalou podobu vejce.

Když jsem si poprvé přečetl soutěžní téma „Cooking pot for all times“, napadlo mě téměř ihned dát hrnci tvar vejce, které symbolizuje zrození nebo také život. Paralela vajíčka, jež vytváří a zároveň chrání život, a hrnce, v němž se připravuje potrava, která nás udržuje při životě, mi přišla zajímavá.   

Tím, že jsem přišel na tvar vejce a zároveň na systém, jak všechny jednotlivé díly naskládat  na sebe, vznikl z hrnce solitérní objekt. Člověka ani nenapadne, když vidí můj set v „zavřeném“ stavu, že by měl cokoli společného s vařením. Přitom se jedná o zcela reálný a plně funkční návrh, který by mohl být průmyslově vyráběn. Není to žádný umělecký koncept, protože při návrhu jsem kladl velký důraz na multifunkčnost. Je totiž vytvořen tak, aby nesloužil jenom k přípravě jídla, ale jeho jednotlivé části mohou být využity i při stolování, například jako miska nebo nádobí. Uvnitř najdete také příbor. Celý set si můžete jednoduše vzít s sebou třeba na chatu a už nepotřebujete nic dalšího.

Bylo pro Vás osobně zadání 9. ročníku soutěže Artzept výzvou?
Nikdy v životě jsem nenavrhoval hrnec, a proto mi téma přišlo velmi zajímavé. Při návrhu jsem hodně řešil nejen jeho ergonomii, ale také to, co se v něm děje, když ho dáte na plotýnku a zahříváte. Z druhé strany jsem ale kladl velký důraz na estetiku.

Dnes je trh doslova přesycen produkty, a tak je těžké přijít s něčím zcela odlišným, proto  se jako designér snažíte najít nové souvislosti, které Vám pomohou definovat novou formu. Primární je pro mě sice funkčnost, ta ale musí jít ruku v ruce se stylizací, jež právě přináší něco navíc. Takže když ryze pragmatický hrnec nevypadá na první pohled jako hrnec, je to jeho bonus.

Už víte, jak využijete výhru?
Ne, nevím. Zatím jsem nad tím nepřemýšlel. Asi určitou část výhry dám do své tvorby, pravděpodobně do skla.

Máte osobní zkušenost s výrobky společnosti Zepter International?
Ano, už od dětství znám hrnce od Zepteru, rodiče je mají doma. Jídlo se u nás vždy připravovalo v nádobách nad sebou na jedné plotýnce (integrovaný systém Zepter, tzv. varný sloupec – pozn. red.). Značku Zepter tedy znám velmi dobře. Nádobí Zepter mám zafixované jako jedno z nejkvalitnějších na našem trhu, které je charakteristické svým konzervativním designem. Musím také přiznat, že podvědomou inspiraci systému skládání jednotlivých částí na sebe, který jsem uplatnil ve svém návrhu, jsem našel právě u Zepteru. Z dětství si jasně pamatuji, jak máma, když vařila, měla hrnce naskládané na sobě. Já jsem tomu dal jen tvar vejce.

Komentáře
*
*
* povinné položky

Nejsou žádné komentáře

Novinky

vhz.jpg

Vyhodnocení Narozeninové hry Zepter

Společnost Zepter International oslavila 25 let svého působení v České republice. U této příležitosti jsme pro naše zákazníky připravili soutěž s krásnými cenami. Nevyhráli jste?...
více»
logo.jpg

Zepter partnerem prestižní akce –Týdne italské kuchyně

Zepter podpořil první Týden italské kuchyně ve světě, který spolupořádá Velvyslanectví Italské republiky, velvyslanec Itálie Aldo Amati a Italský kulturní institut. V Praze následov...
Archiv → více»

Zepter pomáhá

thion_krajina.jpg

Zepter čistička vzduchu pomáhá v domově pro seniory

Všichni jsme už slyšeli, že vzduch venku je dnes silně znečištěn nejen ve městě, ale i na venkově. Ale věděli jste, že vzduch uvnitř našich domovů může být až 100krát horší než venk...
Archiv → více»

Akce

zepter2.jpg

Soutěž! Švýcarská kosmetika Swisso Logical pro Vás!

Vyhrajte balíček luxusní kosmetiky Swisso Logical, která je vyvinuta přímo pro stárnoucí pleť a na vrásky.  Hypoalergenní a bez parabenů SOUTĚŽ JIŽ BYLA UKONČENA....
Archiv → více»